Blog

Uprawianie sportu w trakcie smogu

Jesień i zima nie odstraszają ludzi lubiących sport i aktywność fizyczną od podejmowania ruchu, także na świeżym powietrzu. Niestety z roku na rok doświadczamy coraz bardziej uciążliwego problemu smogu, a lekarze mówią nawet o kilkunastu procentach większej liczbie zawałów serca i udarów mózgu w miesiącach, gdy najbardziej dokucza nam mocno zanieczyszczone powietrze. Co więc jest zdrowsze- przestać się ruszać na powietrzu w okresie jesienno- zimowym czy jednak wybrać ruch mimo smogu?

Jak smog działa na organizm?

Smog jest zjawiskiem o bardzo dużym destrukcyjnym działaniu na organizm ludzki. Nie trzeba nawet długotrwale wystawiać się na jego działanie, by dostrzec, iż jest ono bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Już nawet krótka ekspozycja na smog powoduje objawy takie jak:
– podrażnienie spojówek,
– stany zapalne krtani oraz tchawicy,
– zmęczenie,
– spadek odporności,
– stany zapalne płuc.

Długotrwała ekspozycja na smog prowadzić może do rozwoju dużo groźniejszych chorób i schorzeń jak chociażby rak płuc, krtani i przełyku, zapalenia płuc, a także do chorób uszkadzających układ nerwowy i prowadzących finalnie do rozwoju np. choroby Alzheimera. Pojawić mogą się także liczne choroby serca, zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie. Jak pokazują najnowsze badania, smog przyczynia się także do powstawania stanów depresyjnych, przyspiesza starzenie się układu nerwowego, wprowadza niepokój, powoduje udary mózgu.

Czy warto ćwiczyć na powietrzu zimą?

kobieta biegająca zimą

Są osoby, które nie wyobrażają sobie uprawiania ulubionej aktywności w zamkniętej przestrzeni. Ma tak chociażby wielu biegaczy czy rowerzystów, których nawet jesień i zima nie zniechęcają do zaprzestania ćwiczeń. Niestety – aktywność fizyczna wiąże się ze zużyciem dużo większej ilości tlenu, a więc naprawdę ogromnej ilości toksyn wdychanych do płuc. Do organizmu dostają wtedy się tlenki węgla, dwutlenek siarki, dwutlenek azotu oraz pyły smogowe PM 2,5 i PM 10.

Czy trzeba więc całkowicie rezygnować z uprawiania sportu w czasie, gdy narażeni jesteśmy na działanie smogu? Nie, ale warto pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim lepiej wybrać na trening taką godzinę, kiedy stężenie smogu jest najniższe. Można to łatwo monitorować za pomocą aplikacji na telefon lub miernika jakości powietrza. Osoba chcąca uprawiać sport na zewnątrz, musi także sprawdzać na bieżąco warunki pogodowe. Najlepszą pogodą na uprawianie sportu jesienią i zimą jest pogoda wietrzna, kiedy to smog jest „wywiewany” z miast. Mimo chłodu warto więc właśnie wtedy wybrać się na dłuższy trening. Warto wybierać miejsca oddalone od osiedli (zwłaszcza osiedli domków jednorodzinnych z kominami) i ruchliwych ulic. Lepiej wybrać się na zupełne bezdroża lub do lasu.

Komentarze

Dodaj komentarz